Everything Is Turning To Gold

Everything is Turning to Gold

Caspar Forsberg, Olle Helin, Michael Johansson, Pauliina Pietilä, David Svensson
11 maj-16 juni, 2024 Olseröds Konsthall

Everything is Turning to Gold är en grupputställning med några av Sveriges mest namnkunniga konstnärer just nu: Allt blir till guld och det syftar dels till konstnärens förmåga att skapa något värdefullt av enkla ting men även att skapa en bättre situation än den nuvarande, att vara framåtskridande-ständigt flytta fram gränserna.

Dessa konstnärer arbetar på ett annat sätt än de forna alkemisterna, mer hållbart, ser återbruket och den processen som värdefull. Att använda sig av kasserade, bortglömda saker har ett stort värde och positiv energi för deras ändamål. De har även en unik förmåga att skapa dramatik ur vardagen.

Caspar Forsberg (f.1983) arbetar i en maximalistisk tradition där allt som finns i hans närhet blir indraget i aktuella processer. Långa löpande textningar likt programerings koder med hjälp av tuschpennor på så olika material som akvarellpapper, kuvert från myndigheter, rislampa, plastflaskor eller post-it lappar, ofta kommentarer av social karaktär och privata funderingar uppbyggda av olika bokstäver och symboler. Allt väldigt intrikat och dekorativt, ungefär som en nutida version av Keith Haring, men även påverkad av urinvånarkonsten.

Olle Helin (f.1993) arbetar med att undersöka grunderna för måleriet och har under flera år skapat egen färg utav funna material på sina vandringar i natur och stadsmiljö. Hans vilja att utöka gränser för måleriet kan ses som oändligt. Hans arbetsmetoder är strikt upplagda som för tankarna till biologer ute i fältet, i denna utställning kommer han att presentera en hurts med pigment arkiv och tillhörande indexkort, en akvarellask med jordpigment från en byggarbetsplats, en målarlåda som en dokumentation av en vandring och burkar med slamfärg av penseltvättar i ateljéer och konsthögskolor.

Michael Johansson (f.1975) har en säregen förmåga att organisera ett till synes oöverskådligt lager av allt man kan tänka sig, till fantastiskt eleganta och intrikata skulpturer som ofta har en färgkodning som är hisnande. Just denna blandning av kasserade, bortglömda prylar från vår civilisation eller det materialistiska överflödet som tillåter oss att ständigt köpa nya saker och överge det vi har använt under en viss tidsperiod, är fascinerande. Han kommer att visa exempel på detta i konsthallen i form av en stege, minimalistiska kuber och ett väggverk i denna tradition där han bygger upp verken med stora konstraster som kan te sig humoristiskt men som alltid berättar en historia plats-specifikt eller tidsaktuellt.

Pauliina Pietilä (f.1982) är en utsökt målare i en fotorealistisk tradition. Av tillsynes enkla, traditionella miljöer lyckas hon skapa en mystik i bilderna, en spänning som ger betraktaren ingångar till olika berättelser allt utfört på ett habilt manér.
I konsthallen kommer hon att visa fem fotografier. Dessa kan även ses som förlagor, skisser till hennes målningar. Hon berättar själv hur hon under sina nattliga promenader i Malmö letar upp bilder som hon kan fotografera på miljöer som intresserar henne, färgtoner, former, reflektioner. Just med att visa dessa fotografier får vi en större förståelse för Pietiläs process.

David Svensson (f.1973) har en osviklig förmåga att skapa grandiosa gester i de mindre konstverken till de större offentliga där det ofta handlar om rum och ljus men även det mindre och intima vilket vi kommer att se i konsthallen. Coverings är en serie 2 dimensionella verk där han fäster äldre böckers omslag, blekta och klart märkta av tiden på dukar, relativt neutrala i sina nyanser. Det är en konstruktivistisk lek där konstnären lägger ut dessa i oändliga kombinationer, en del med bladguldsförgyllning, kanske för att påskina om det stora värdet av information och nedlagt arbete dessa böcker besitter.

I kombination till dessa samlar han på sig löpande stora mängder av pressglass och gamla armbands ur i delar eller hela, just i denna utställning har han skapat verket Nutida Dåvarande Framtid som består av ett rutnät av urtavlor, urverk och armbandsur liggandes på ett podie.