Ljud, Film, Måleri

 

Ljud, Film, Måleri

Ann Rosén

Malin Skjöld

Désirée Burenstrand Schyman

Vernissage 17 augusti kl 13.00-17.00 (konstnärssamtal kl 14)

Utställningen pågår till 15 september, 2024

Olseröds Konsthall

Olserödsvägen 52

www.olserodskonsthall.se

Med den fjärde utställningen för säsongen ställer vi ut tre konstnärer som berör ämnena ljud, film, måleri. Trots den sakliga titeln så använder de tre konstnärerna dessa uttryck i sina verk just för att utvidga det konstnärliga fältet. Bilder i monumental format blandas med ljud och film på ett nytt sätt vilket ger besökarna en totalupplevelse där minsta detalj leder till viktig insikt om konstens möjligheter att utvecklas och stimulera våra sinnen.

Ann Rosén (f. 1956) är kompositören, musikern och bildkonstnären som började sin karriär inom bildkonsten på 1980-talet. Hon har haft separatutställning på Konstakademien i Stockholm, fått sin musik  framförd på Kungliga Operan, Moderna Museet och South Bank i London. Rosén har medverkat i festivaler som BIFEM, Australien och HCMF//, UK.

Roséns konst kretsar kring utforskandet av interpersonell kommunikation, hur vi kan förstå oss själva i relation till omvärlden och de barriärer som kan uppstå mellan oss. Hennes konst kan beskrivas som konsekvensen av en handling.

När Ann Rosén arbetar med bilder är det ljudet som styr resultatet.  Vid varje ”Drawing Session” genereras ljud och bild. Nu har hon utvidgat sin palett med färg, teckningar har bearbetats och blivit målningar. I utställningen visas också videopartituret ”Between”. I konsthallen kommer Ann att presentera ett antal större teckningar som har framställts från ljud.

Lördag den 24 augusti  ”Drawing Session”  med Ann Rosén en performance där hon spelar fram verket Dilate 3.0.

Boken ”Recycling the Work Process” som släpptes 2023 och sammanfattar Ann Roséns konstnärliga process i form av ett grafiskt partitur finns också att ta del av i utställningen.

Malin Skjöld (f.1962) har producerat ett antal kritikerrosade kortare och längre dokumentärer för radio och TV.
Genom att filma och spela in olika människor och situationer väljer hon ut de delar hon tycker är intressanta och klipper ihop till en historia som tar form under klippningen. Hon använder ofta ljud och musik för att skapa en känsla av något annat. Hennes arbeten är en typ av nyrealism med en dokumentär känsla som ibland kan gränsa till absurdism.

Dahab Dogs hennes senaste kortfilm kan sägas vara en blandning av musik och konstvideo, Hon har dragit ut olika sekvenser ur filmen och gjort om till målningar som hon sedan lagt in i filmen och blandat med de dokumentära materialet. Olika miljöljud är ihopmixade med ett beat. Beats från Mellanöstern, Japan och Sverige. Animerade scener blandas med dokumentärinspelningar i Dahab. Gatuhundar är i fokus. I bakgrunden gör människor rörelser på ett repetitivt sätt; som att ta av sina badlakan och ta på dem igen. Eller gör oväsen i ett upprepande beat. På natten blandas trafiken och hundens ljud med takten.    I denna utställning kommer det även att visas en serie målningar baserade på sekvenser i filmen.

Trailer på Dahab Dogs

https://drive.google.com/file/d/1fQDPmaky-SmXlswmE_8q3defU9n8LKLN/view

 

Désirée Burenstrand Schymans (f.1973) arbete består av experimentella och utforskande moment i måleri som ofta innebär utvidgade och platsspecifika verk, som bearbetar och tar utställningsrum i anspråk genom fysiska kommentarer och tillägg. Hon undersöker olika slags ämnen och fenomen, som exempelvis smärta, om hur den tycks växa fram som sin egen gestalt och hur den därmed blir intim – en egendomlig rumslighet, som bara kan upplevas och beskrivas av den drabbade. 

I denna utställning presenteras målningar som baseras på ett samarbete mellan konsthallens rum och struktur och konstnärens arbetsplats för sommaren – en ateljé belägen i en rå gammal lada, där uppenbara släktskap i konstruktionen varit en sammanhängande länk mellan konsthallen och ateljén. 

Till följd av ateljéns rustika skick har bland annat väderfenomen med efterföljande atmosfär inverkat och interagerat med arbetsprocessen, något som kommer att fortsätta under utställningsperioden, om än i något mer dämpad form.

Désirée kommer att visa tre större målningar:

71,37 m  ö.h. (Östra geoiden), olja på linneduk, 210×324 cm  

Sinja amazonica, olja på linneduk, 291×210 cm

71,37 m  ö.h. (Västra geoiden), olja på linneduk, 210×345 cm

Sinja Amazonica med 71,37 m  ö.h., 

 

Ljud av vindbyars anfall och rörelse.

Torr solenergi och kastvind i fuktigt samarbete.

Slöja av råhet i nederbörderna. 

Hård skugga och spegelns reflex.

Kontakt med hundraårig smuts och färska spindelväv. 

Svälj insekter och brotta ner störningar. 

Diskret muller.