Figuration/Non-figuration

Olseröds Konsthall presenterar:

FIGURATION/NON-FIGURATION

GABOR PALOTAI

KLARA ÖSTLUND

27 maj-25 juni, 2023

Vernissage 27 maj kl 13-17

I denna utställning ställer vi figuration mot non-figuration, två konststilar i ett kontrastrikt möte mellan Gabor Palotais strikta väggobjekt/målningar som påminner om symboler och uttryck från en universell kod, de polykroma verken är minimalistiska men samtidigt livfulla med sina oändliga mönsterkombinationer. I bjärt konstrast finner vi Klara Östlunds högst mänskliga och personliga figurer av vardagsmänniskan som försöker hitta sin väg fram i livet. Det figurativa finns nämligen i de bådas verk samtidigt som de två konstnärerna är helt dedikerade till sin egen skapande process som de följer strikt. Ett mycket fruktbart möte som visar på konstens eviga strävan att visa människans förmåga att alltid finna en utveckling ur det befintliga.

Monokroma Landskap-Gábor Palotai (f.1956)

I Michelangelo Antonionis film Blow-Up (1966) upptäcker en modefotograf i London ett mord när han framkallar och förstorar sina spontant tagna fotografier av ett par i en park. Filmen ställer existentiella frågor om inbillning och verklighet. När en till synes obetydlig detalj förstoras tills den blir en huvudsak tvingar den oss att omvärdera sakernas tillstånd. Är det oväsentliga i själva verket det väsentliga? Vilket är motivet om vi upptäcker flera bilder i bilden? Det är frågor som jag har arbetat med i mitt måleri under de senaste åren.

Verkligheten har tagits över av en skärmvärld som förändrar livserfarenheten. Jag har velat fånga de mest existentiella grafiska element och bildfragment från den digitala värld i vilken jag verkar och med vilken jag skapar min världsbild, och genom att vidarebearbeta och förstora dessa fragment, förvandla det försvinnande till fast materia som konkreta bevis för vad jag har erfarit.

Minnets landskap är visuellt. Och av alla och allt vi har sett, filmer, hela konsthistorien, alla platser vi har besökt, återstår fragment, likt en elementär palimpsest vars för- och bakgrund ständigt byter plats.

Varje penseldrag som jag har målat för hand över tavlornas reliefer fjärmar motivet mer och mer från ursprunget som redan från början var oklart. Kvar återstår allegoriska målningar och som sådana kan man upptäcka saker i dem som kanske inte ens finns där från början.

De monokroma landskapen har inga ramar och om man tittar tillräckligt länge har de inte ens någon tydlig gräns; istället börjar en kontrastfärg verka vid sidan av målningen. Det uppstår således en annan bild, och det kanske är den som är den riktiga? Jag lämnar den frågan öppen.

Klara Östlund (f. 1999) tar i år sin examen från Konstfack. I sin konstnärliga praktik jobbar hon med lera på olika sätt och låter materialets egenhet få ett finger med i leken. Det blir oftast människofigurer, vare sig arbetet är keramiskt eller stop motion-animerat.

På Olseröds Konsthall visar Klara både nya och äldre verk i stengodslera. Med uttrycksfulla ansikten och rörelser tar figurerna plats oavsett storlek. Inspirationen bakom verken kommer från en fascination av människors interaktioner med varandra och sig själva. Klara kommunicerar erfarenheter och känslor, och finner sig ofta i att undra varför vissa av dem får oss att skämmas.

Olseröds Konsthall, Olserödsvägen 52, 29795 Degeberga. 0704915977, axel@olserodskonsthall.se www.olserodskonsthall.se