Pearl Paints

PEARL PAINTS
Lillemor Boman Carlén, Annika Johansson, Ann-Jeanette Sjölander Vernissage 28 mars, kl 13-17. Utställningen pågår till 28 april. Olseröds Konsthall. http://www.olserodskonsthall.se
Välkomna till årets första utställning Pearl Paints på Olseröds Konsthall. Vi är mycket glada att få visa tre starka konstnärsskap som på varsitt eget sätt utforskar konstens möjligheter framförallt genom det abstrakta måleriet. Med attityder som hard-edge, minimalism och repetitiva mönster lyckas de skapa nya världar av poesi, illusion och sinnlig symmetri som fascinerar och utvidgar våra sinnen på ett visuellt kraftfullt vis.

Pearl Paints.

Vad ser du frågade Carnarvon när Carter 1922 fick en första titt in på Tutankhamons skatter. ”Yes I see wonderful things”.

Detsamma hade jag kunna säga efter att jag 1987 i New York försökt få en taxichaufför att förstå att jag ville till butiken med konstnärsmaterial ”Pearl Paint” på canal street. Men han förstod inte vad jag sa och vart jag ville åka. Jag mätte mellan tummen och pekfingret en pärlas storlek, han begrep ändå inte, så han körde fram till en polis och äntligen efter många glada skratt så var vi på rätt väg, mot en fantastisk materialbutik.

Taxichauffören blev så vänskaplig att han på 30 sekunder drog sitt livs historia, den att han kom hem efter ett arbetspass och hela lägenheten var tömd, frun, barnen och möblemanget var borta. Chauffören ville dricka kaffe med mig, men så blev det inte jag ville till butiken. ”Pearl Paint” var en otrolig butik, ”I saw wonderful things”.

Olseröds konsthall har en fantastisk lokal och vi, Annika Johansson, Lillemor Boman Carlén och jag Ann-Jeanette Sjölander ser fram emot vår utställning som vi döpt till ”Pearl Paints”.

Framför allt påminde Lillemor oss om pärlans tillkomst, därav associationen till materialbutiken i New York som vi båda besökt.

En irritation inom en mussla ger lager på lager av skimrande pärlemor. Vi tre fokuserar i våra ateljeèr och ser ofta förvånande resultat i våra arbeten. Vi ser också att våra konstnärsskap har släktskap och berikar varandra, via abstraktion, färgmöten, geometri och skimrande färgfält, d.v.s. ”Pearl Paints”. Ann-Jeanette Sjölander 2024

LILLEMOR BOMAN CARLÉN

Jag är målare. Jag uttrycker mig med färg. Färgernas ljus ger mig platser att gå in i och i de platserna finns spelrum för möten och närvaro mellan färgers klang och rörelse. En

målning startar ofta med en skiss i akvarell för att sedan byggas upp i ett större format i en oljemålning. Ett sökande från det lilla mot det stora, efter något, historien, framtiden, det som fanns, som inte finns men finns. Måleriet är poesi, och jag vet aldrig vart det för mig. Tid, ljus. I färgen. I fälten. I formen.

”..Lillemor Boman Carlén kan kanske vid en första blick ses som en abstrakt konkretist, men det konkreta är i hennes måleri aldrig konkret i en klassisk mening utan snarare bärare av känslor, aningar, antydningar….”

ANNIKA JOHANSSON

I mitt konstnärskap är gränsen mellan måleri och skulptur flytande. Min konst är inspirerad av geometrisk abstraktion, renässans konst och populär kultur.
Jag leker med 3d illusioner som ett slags samtida hard-edge Trompe l’œil måleri, den optiska illusionen byggs på ljus och mörker i färg och förstärks av formen på pannån.

Min konst är varken helt abstrakt eller för den delen figurativ, man kan läsa in både figurer och olika symboler i dem om man vill.
Jag har jobbat med en hel del offentliga gestaltningar på senare år, som i många fall riktar sig mot barn och unga. Vilket jag tycker är väldigt roligt, min vision är att skapa lekfulla konstverk som förmedlar glädje, humor och en hel del underfundigheter.

ANN-JEANETTE SJÖLANDER

Jag är en nörd på cirklar och symmetri. Det teoretiska som man kan förbinda med mitt arbetssätt är en efterkonstruktion men ändå giltigt, alltså inte som ett mål utan mer som en bekräftelse.
Jag tecknar med blyerts och färgpenna på papper, ibland på temperagrund.

Mina teckningar innehåller ofta en organisk form och struktur, besläktat med växternas uppbyggnad.
Vad jag har hittat i litteraturen om symmetri, som är en formprincip, är att kiralitet (en symmetriegenskap), bland djur och växter och fungerar så att en molekyl kan uppträda i två former som är varandras spegelbilder, precis som vänster och högerhand. På liknande vis har jag ordnat, byggt upp mina teckningar, där över och underdelen av teckningen är en spegling utgående från en mittpunkt.

Nog så intressant är att inom organisk kemi är kirala strukturer speciellt viktiga eftersom många biologiska molekyler är homokirala (d.v.s. spegelbilder av varandra), vilket innebär att de är av höger- eller vänstertyp. Mina teckningar kan också ha den uppbyggnaden. De är konstruerade kring en mittpunkt och ofta symmetriskt speglade.

Symmetri är en organisationsprincip och de flesta växter visar också en radial
 symmetri av något slag utgående från en mittpunkt. Strukturen och ordnandet i mina arbeten visar sig alltså ha en motsvarighet i naturen och det fascinerar mig.